woensdag 5 juni 2013

Honden uitlaten in de lente...

De laatste weken is het ineens snel gegaan met het intrek van de verdraagde lente. Het weer werd wat warmer, maar het regende ook ontzettend veel. Da natuur werd met de dag anders. Soms, als de zon een beetje begon te schijnen ging ik de mooie momenten met mijn camera vasthouden. Wat was er niet alles te zien, langs de weg! En steeds had ik mijn twee begeleiders in mijn buurt. Intussen kan ik de beiden laten zitten of liggen zonder dat ik steeds op hen moet passen als ik met iets anders bezig ben. Wat is het toch praktisch om opgevoede honden te hebben!

Foppe poseert graag, intussen zoekt
hij de omgeving af naar wild of vogels.

Dotterbloemen in het wild, langs een beekje.

Dotterbloemen (Caltha's) in een moeras-
gebied, tussen brandnetels, mos en gras.

Grote muur (Stellaria holostea) na de regen.

Grote muur in het zonnetje. Het groeit hier massaal.


Bosanemonen (Anemone nemorosa), een mooi
 giftig plantje, maakt veel uitlopers via wortels.
 
Groot hoefblad of allemansverdriet ( Petasites
hybridus), in de lente met de bloemen
nog zeer sierlijk, maar in volgroeide toestand
een probleem, omdat worteluitlopers een heel
 gebied afsluiten met de reusachtige bladen
 van de grote van tot een meter.


De witte dovenetel (Lamium album),
 is populair bij hommels.

De bezenginster, (Cytisus scoparius), hij bloeit overal waar licht bij komt.

Een van mijn lievelingsplekken
op mijn dagelijkse wandeling.

Een takje van een jonge ruwe berkboom (Betula pendula)

Een aanstaande reemoeder, toen ik  van 
een wandeling naar huis kwam lag het ree dicht bij 
de ingangsporte. Gelukkig waren de honden aan de riem!

Wat ruikt zo lekker tussen de witte klaverzuring (Oxalis acetosella)?
Voor de grap heb ik snoepjes gestrooid.

Deze rest van een oude boom heeft het mij aangedaan.

Foppe pakt bij elke gelegenheid wat om mee te sjouwen.

Foppe wacht al op de tafel. Daar wordt hij elke week grondig geborstelt.

Intussen een jaar oud. Foppe poseert tussen de 
pinksterbloemen (Cardamine pratensis) 
die elk jaar uitbundig bloeien op onze wei.
Steeds weer ontdek ik nieuwe wegentjes en planten in mijn omgeving. De natuur biedt enorm veel. Ik ben heel blij dat ik voldoende mobil ben zodat ik van het 'Bergische Land' volop kan genieten. En naturlijk, dat mijn trouwe begeleiders lol hebben om mee te doen...

2 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Barbara. De bladen van het Groot Hoefblad wordt bij ons aan het kanaal gebruikt als start en rustplaats voor de waterjuffers en libellen. Zo'n onverwachte ontmoeting met een ree moet een belevenis zijn. Sla je hart niet op hol bij het zien ervan?
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Barbara,
    Wat een mooie plaatjes weer. Schitterend die natuur bij jouw in de buurt.
    Wat is Foppe toch een echt mannetje. En dan die ree, je hebt er echt oog voor.
    Groetjes uit een zonnig en warm Walsoorden.

    BeantwoordenVerwijderen