vrijdag 20 december 2013

Foppe bij de tandarts


Het is al weer een poosje geleden sinds ik het laatste berichtje geschreven heb. Maar we hebben zeker niet stil gezeten in de tussentijd. In het tegendeel - er is heel wat gebeurt in het jonge leven van Foppe.


Alleen, het is zo een vraag - zal men schrijven als men nog midden in het verhaal zit of gaat men achteraf het verhaal vertellen zodat het een samenvatting wordt? Ik geef de voorkeur aan het laatste. 


Foppe en Adele, hij houdt zijn vang vaak open.

Foppe heeft met de leeftijd van 6 maanden een dikke wang gekregen - een de dierenarts en ik hebben toen niet kunnen vaststellen wat de oorzaak van was. Omdat het september was en daarmee ook wespentijd, hebben we na een grondige mondinspectie toch maar gegokt op een wespensteek. Foppe was toen hele dagen buiten en hapte ook naar alles wat bewoog. 

Met dit verhaal heb ik mijn blog opgestart.

Foppe heeft toen na de kuur met antibiotica geen last meer gehad van een dikke wang. Wel vond ik dat hij iets gevoelig was voor verkoudheid. Hij kreeg daarna in de late herfst de kennelhoest en ook zes weken geleden was hij weer aan het begin van de kennelhoest, maar het snel ingrijpen met opbouwende middelen heeft geholpen zodat hij deze keer niet lang en niet zo erg als de eerste keer last had van het hoesten.

Ook vond ik dat hij toch erg veel last had van tandsteen en slechte adem. Ik heb hem dan ook zeker wekelijks, soms ook vaker de tanden met tandenborstel en tandpasta voor honden de tanden gepoetst. Daarbij heb ik ook steeds zo goed ik kon en mocht (van Foppe) de achterste tanden gepoetst. Het was wel erg lastig. Hij vond het niet leuk en probeerde steeds zich van te onttrekken.

Hij kauwde onregelmatig botten. Soms liet hij ze gewoon liggen, dan weer was hij hele dagen bezig om op wat te kauwen. Het is me opgevallen dat Bessel in een mum van tijd en stuk van de zelfde grootte op had en Foppe steeds heel langzaam en voorzichtig aan het kauwen was. Ik gokte op karakterverschil.


De tanden op de li zij, zo hoe je bijkomt.

Bij het tandenpoetsen twee weken geleden - het moest voor een show grondig - heb ik met schrik vastgesteld dat een tand achter iets los zit. Ik heb met moeite kunnen vaststellen dat het de M2 was en dat die ook echt aangetast was.
Nog dezelfde dag ging ik naar een dierenarts, 20 km verderop, maar wel met een kliniek met operatieruimtes enzovoort. Bekenden gingen daar steeds en waren zeer tevreden met de resultaten bij moeilijke zaken.

Ik ben toch maar gaan foto's maken van Foppe's gebit. Het was niet makkelijk. Ik heb hem een plastikdummy in de vang gegeven en zo kreeg ik (het fototoestel) meer zicht op de achterste tanden. Ook bij de dierenarts vond de eerste onderzoek zo plaats. Ik kon daardoor niet zelf zien hoe het eruit zag.


Foppe in de wachtkamer. Hij observeert de praktijkpoes...

Bij de dierenarts kwam Foppe als laatste patiënt aan de beurt. Hij was heel lief tijdens het lange wachten en observeerde de praktijkpoes, die zich vooral in de wachtkamer en aan de receptie ophield. Ze was niet bang voor honden en voor Foppe was dit een heel nieuw belevenis. Ze verkortte ons de wachttijd aangenaam.



De op een na achterste tand is aangetast, hij moet
 getrokken worden.
De foto is al onder verdoving genomen.

Eindelijk kwamen we aan de beurt. Toen ik het verhaal vertelde en hem Foppe's vang presenteerde voor het onderzoek deed Foppe aardig mee.

 
De M1 bestaat uit twee topjes en die van Foppe zijn beiden iets verkleurt.
 
Tot mijn schrik stelde de dierenarts ook nog een cyste bij de tand vast. Ik heb het gebit voor het eerst pas goed kunnen zien toen Foppe na het weekeind, op maandagochtend vroeg onder narcose lag.



De opening van de cyste zit boven
waar je een donkerrood plekje zit.
 
Dezelfde foto met iets ander licht en afstand.

Maandagochtend had ik heel veel tijd ingeruimd om te wachten. De dierenarts vond het zeker zeer opdringerig, maar ik wilde beslist tijdens het trekken van de tand aanwezig zijn. Eigenlijk mocht het niet maar ik gaaf niet bij en tenslotte heeft het me waarschijnlijk geholpen dat ik gezegd heb dat ik verpleegkundige van beroep ben en gewend ben aan bloed en dergelijke.


Foppe moet de M1 boven laten trekken.

Ik heb de dierenarts gevraagd om eerst een röntgenfoto te maken voordat hij gaat trekken. En ik wilde dat de stamboomnummer, volle naam en ook het ras op het foto staat. Maar ooeeii, het ras was niet in het programma te vinden. En zelf kon hij het niet ingeven. Het was voor heem ook de eerste kennismaking met een rasvertegenwoordiger.
Ik kreeg later de foto op een dvd-schijfje mee.
 

Na de daad. Gelukkig was de P4 niet aangetast!

 
De binnenkant was helemaal rot. De tand hing nog aan een wortel.

Ik was helemaal kapot van, dat de tand zo rot was. Pas nu kwam alles op zijn plaats van het kauwen, slechte adem, langzaam eten. Maar hij was steeds zeer vrolijk en heeft ook steeds goed geapporteerd. Wat een kanjer!!!!!

Nu ik dacht, dat ik alles wist, kwam de dierenarts nog met een advies: de M1 van het ondergebit li had geen gladde glazuur. Ook hij had verkleuringen. Hij had een adres van een dierentandarts, ik zou deze toch eens contacteren daarvoor. Niet dat deze tand ook nog ingeleverd moet worden. De M1 van het ondergebit is belangrijk voor het pakken en kauwen.


De M1 is duidelijk verkleurt (voor het trekken van de tand).



Het bovengebit van de hond.


Het ondergebit van de hond.

Ik mocht met Foppe in de wachtruimte verblijven totdat hij weer wakker was. Ook nu was de poes weer aanwezig en vond de al klaargelegd deken interessant ruiken.



De poes onderzoekt het kleedje dat klaar liegt voor Foppe.


Foppe slaapt zijn narcose uit.

Dezelfde dag maakte ik bij de tandarts een afspraak voor de volgende dag. 

Ook voor deze dierenarts moesten Foppe en ik weer een langere rit maken.

Ik had weer "tijd meegenomen" omdat ik niet precies wist wat op ons af zou komen.

We werden meteen in een onderzoeksruimte geleidt en ik heb alle gegevens van het tandrentrekken en de resten van de tand ter inzage overhandigd. Het wachten kon beginnen. 
Dit keer was er geen poes maar er hingen wel interessante foto's en plastieken van de tanden. Met mijn camera in aanslag maakte ik weer verschillende foto's (voor mijn blog).


Het gebit van de hond met de wortels en de bloedvoorziening.

Na het onderzoeken bevestigde me de tandarts mijn vermoeden dat ik intussen had. De getrokken tand was in een jeugdstadium gebleven wegens een defect. Hij kon het zien omdat de pulpa nog zeer zacht was. Dus hij was de oorzaak van toen, de opgezette wang!!!!


Het binnenste van de tand (pulpa) is in het jeugdige stadium zacht.

Over de andere tand kon hij nog niet veel zeggen. Hij bekeek de foto van de dag tevoren en stelde voor onder een licht roesje nogmaals foto's te maken van de tanden in de omgeving. Hij zou dan ook gelijk kunnen zien of niet toch nog wat achtergebleven was van de rotte tand.
In de zorg om Foppe had ik een tweestrijd, vandaag al weer onder zeil? Was dat te verantwoorden? Maar tenslotte koos ik daarvoor. Ik wilde niets liever dan dat zijn gebit in orde kwam.



Gepoetste, polierde tanden en een glasuurtje
 op het plekje dat weg was op de M4

Toen ik Foppe weer in ontvangst kon nemen was zijn vang helemaal in orde. 

Ik vroeg de arts of hij een verklaring had hoe Foppe bij deze 2 slechte tanden kwam. Hij denkt toch dat het geweldinwerking was. En dat dan zijn mondmilieu nog geholpen had om te laten rotten. Soms hebben honden helemaal geen last van, maar bij allen is de bacterieel samenstelling weer wat anders. Daaroom heeft de een meer last van tandsteen dan de ander. Hij meent dat de twee slechte tanden niet erfelijk zijn. De andere tanden van Foppe zijn allemaal in orde. Alleen waarschuwde me de arts dat bij grof geweld bij het kauwen het stukje weer gaat afsplinteren. Hij adviseerde me een kroon erop te laten maken. Maar daar ben ik nog niet uit. Voor het moment was het genoeg. 

Intussen is Foppe al weer de oude, vrolijke en levendige hond als altijd. En momenteel geef ik hem heel weinig te kauwen. Hij krijgt nog antibiotica. Over drie weken ga ik nogmaals naar de arts voor nacontrole.


Foppe heeft nog een zwaar kopje.

2 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal Barbara! Fijn dat je het hebt laten onderzoeken en dat de rest van het gebit in orde is. Zo zie je maar dat je toch beter even kunt laten checken. Jij (en ik) hebben weer een lesje geleerd! Beterschap en een heel dikke knuffel voor Foppe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Barbara,
    Dit is een heftig verhaal, Foppe heeft echt wel pijn gehad in zijn mond.
    Gelukkig is het nu opgelost.
    Knuffel van mij en Saar.

    BeantwoordenVerwijderen