woensdag 3 oktober 2012

Hoe Foppe zijn lichaamstaal inzet.


Sinds Foppe bij ons is heeft Bessel een heel ander leventje.


Foppe en Bessel naast elkaar gezet. Men kan zien hoe Bessel dit gedoe niet kan waarderen.

 Bessel is een rustige hond. Hij is aanhankelijk en smoest graag zo hoe een echte stabij dat doet. Hij is ook waaks. Het ontgaat hem niets wat voor of om het huis gebeurt. Hij slaat aan. De bel van de eierman die wekelijks door onze straat rijdt kan hij niet uitstaan. Net zo het openen van de champagnefles en de knal van de kurk. Dan blaft hij en holt rond als een gek. Als hij zijn spanningen op deze manier afbouwt wordt me elke keer weer bewust hoe gevoelig hij is.

Bessel in de buurt van Foppe, maar hij zal nooit vrijwillig naast hem gaan zitten.




Als Guido naar huis komt is hij erg blij, Bessel blaft heftig voordat deze de deur opent. En omdat Bessel niet op mag springen halt deze een knuffel (maakt niet uit wat, als het maar wat is om op te bijten). De startactie is mooi en hij danst bijna. Het is elke keer weer een feest om hem zo blij te zien.

Als bekende honden bij ons komen mogen ze met het speelgoed van Bessel spelen. Hij kijkt niet om, hij gaat ook regelmatig met pluchen dieren naar buiten en speelt op het gras ermee. Hij brengt het speeltje graag zodat wij het gooien en hij het kan ophalen.

Foppe en Bessel in de keuken, dichter bij elkaar liggen ze niet.




De honden liegen graag op de koude vloer in de keuken als het warm is in huis.
Het valt op, dat beiden vaak in de buurt van 
elkaar liggen, maar nooit op lichaamskontakt.

Foppe kijkt gelaten toe hoe Bessel de olifant oppakt
omdat hij de thuiskomst van Guido afreageren moet.

Foppe heeft plaats genomen in de mand van Bessel.
Deze gaat zonder te reageren daarnaast liggen.















 
Foppe daagt Bessel uit om te spelen,
maar Bessel vindt hem erg lastig en dreigt met een snauw.















Bessel negeerde Foppe heel lang. En als Foppe te dicht bij het lichaam van Bessel kwam snauwde hij Foppe af of negeerde hem, stond op en trok zich op en ander plekje terug. En Foppe trok zich helemaal niets aan van de terughoudendheid van Bessel. Nee, Foppe onze clown ging elke dag meerdere malen Bessel uitdagen met zijn heerlijke lichaamstaal, om te spelen.

Bessel met het linker oor in het verband,
hij had mot met een soortgenoot.
Foppe vindt geen aandacht, hij pakt een bot
voor de neus van Bessel weg, zelfs dit gaat Bessel negeren.

Bessel, ik wil zo graag spelen!














Foppe gedraagt zich onderdanig, Bessel wil rust.

We hebben Foppe heel vaak afgeleid zodat Bessel zijn rust had en het niet escaleerde! Maar hoe ouder Foppe werd, hoe beter heeft hij op de behoeftes van Bessel ingespeeld. En ja hoor, sinds ongeveer een week spelen ze nu echt samen en hebben lol samen. Sterker nog, ze trekken echt met elkaar op en ik merk dat Bessel ook waardeert dat Foppe er is. Ze likken elkaars bekje nu dagelijks meerdere keren en ik heb zelfs gezien dat Bessel Foppe al wilde bespringen. Iets heel vreemds voor mij omdat Bessel nog nooit een andere hond besprongen heeft. Ook Foppe wilde Bessel bespringen, ook hem heb ik nog niet gezien een andere hond te bespringen. Ik hoop, dat ik daarmee met Foppe geen problemen krijg. Als hij aan de voorwaarden voldoet zal ik hem graag ter beschikking stellen als dekreu.


Bessel laat toe dat Foppe zijn potje over de neus legt!



Mooi hoe Foppe de genegenheid van Bessel wint.


Bessel ik vind je OK, je bent toch mijn maatje!



               



















Als ik me nu heel klein maak....











of als ik je mijn keel aanbied?
.... we hebben het toch goed samen!

Ik ben heel blij dat het Foppe eindelijk gelukt is dat Bessel een echt maatje voor hem is geworden. Maar vooral ben ik ook blij voor Bessel dat hij uit zijn eenzaamheid gerukt is en ietsje actiever geworden is doordat Foppe de druktemaker en aanvoerder, invloed op hem heeft.

2 opmerkingen:

  1. Super, dat Bessel en Foppe nu samen spelen. Daar kun je geen genoeg van krijgen, natuurlijk. Wie weet, straks liggen ze ook nog samen te slapen, let maar op!
    Groetjes,
    Josette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat het zo goed gaat tussen Bessel en Foppe.
    Het is een aandoenlijk verhaal. Erg lief!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen