zaterdag 23 maart 2013

Reünie van 't Leafke-nest.

Brigitte Elsman, de fokster van onze nieuwe huisgenoten nodigde ons voor de nestwandeling uit. Een leuke geste om de ontwikkeling van de honden ongedwongen te observeren tijdens de wandeling. En de eigenaren van de honden hadden ook de gelegenheid onderling het contact te verdiepen.

In een losloopgebied voor honden, in de buurt van Nijmegen, hebben we elkaar op een zondagnamiddag ontmoet.
Dank de moderne media wisten we al een heleboel van elkaars honden. Desondanks waren we allen reuzebenieuwd naar elkaars broertjes en zusjes.
Behalve Pongo, die nu in China woont, waren alle hier. Ook Dries, de vader en natuurlijk Imre, de moeder waren er. Daarnaast kwamen noch de drie andere honden van Brigitte, waaronder de oma van het nest.


Saar daagt Foppe uit.

Van het exterieur van het ras versta ik weinig. Daar wil ik me niet over uiten. Alleen is me opgevallen dat elk hondje over een mooie zeer lange en goed behaarde start beschikte. Dat hebben ze van de vader. Getekend waren alle anders en de haarstructuur was gedeeltelijk ook anders. De drie reuen Teun, Rinus en Foppe waren al in het nest de meest zwaren. Rinus scheen me nu de grootste, maar Teun en Foppe deden het niet veel onder. Shaan heeft prachtig gegolfd haar op de rug. Hij is wat kleiner dan de andere drie reuen. Saar heeft het kleinere kopje dan Amy, ik kon niet genoeg van krijgen om ze te observeren. Zo een zoet snoetje. Verder zijn de teefjes ongeveer gelijk groot. 

 
Saar vooruit, Teun en .... achteraan. Op de voorgrond ....?

Wat ik zag aan het gedrag van de honden was ik erg verbaast: ik dacht dat ik een extra exemplaar aan Foppe had. Maar nu herkende ik in alle hondjes de bewegingen van Foppe. Ook in het contact onderling was Foppe zes keer aanwezig. Alle eigenaren vertelden natuurlijk van hun nieuwe huisgenoot en ik herkende in de meeste verhalen mijn Foppe.
Grappig, ik heb nooit gedacht dat het karakter van vader en moeder zo zou doorwerken. De honden werden toch alle anders opgevoed en leven in verschillende gezinssamenstelling.


Saar en Foppe

Tot mijn spijt werkt niemand van de eigenaren zo intensief als ik met zijn hondje. Zo kan ik de voorkeuren en zwakten van Foppe niet vergelijken met de andere hondjes..

Dat het hele nest oostindisch doof is (als dat uitkomt) hebben we tijdens de wandeling ook gemerkt. Men zou toch denken dat Foppe dan meer appel zou hebben dan de anderen. Maar neen, hij deed gewoon met de rest mee en holde naar vreemde honden om even goeden dag te zeggen....
Toen we langs een bosje gingen met veel kleine boompjes ging Foppe even kijken of er niet wat was om te jagen. Hij was zeer zelfstandig zijn eigen weg gegaan, gelukkig had ik steeds een oog op hem. De anderen van het groepje merkten het niet, die liepen mooi met elkaar verder. Ik daarentegen bleef achter en had alle moeite om Foppe te bewegen nu niet op konijnen- of fazantenjacht te gaan. Misschien toch een klein verschil? De zelfstandigheid van Foppe door de training en de ervaringen in het bos?



Brigitte laat de honden smullen.

We waren vrij lang aan het wandelen. Tijdens een pauze met warme thee heeft Brigitte ons nog het een ander vertelt over het showen. De meesten van ons nemen deel aan de clubmatch in april. Ik ben benieuwd hoe de honden daar beoordeelt worden.

We zullen elkaar dan al in juni weer voor de fokkersdag ontmoeten...

Ondanks dat we al  met lenteweer hebben gerekend was het een leuke namiddag. De dag voor onze wandeling werd het koud en op die dag zelf was er een laagje sneeuw te zien in de omgeving Nijmegen. Ik vond dit heel mooi om foto's te maken en te wandelen. 

Bedankt Brigitte, voor het organiseren van deze namiddag!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Barbara.
    Het was inderdaad een hele leuke middag,wij hebben er enorm van genoten.
    Wat me wel opviel dat Saar en Foppe elkaar wel vaak opzochten.
    Het was leuk dat het nest zo leuk samen ging en dat de vader Dries zijn gezag af en toe liet horen.
    Voor Saar was het pas de tweede maal dat ze in een bos liep, dus voor haar was alles nieuw.
    Saar is de uitgestrektheid gewend en haar behoefte is toch het lange rennen op het strand.
    Vandaag de workshop zweetwerk met Brigitte gedaan en was wederom een leuke ervaring.
    Het gaat jullie goed en tot ziens op 6 april.
    Groetjes Monique en Saar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie verslag van deze ontmoeting met mooie foto's..
    Een stralende Brigitte op de laatste foto, ze geniet echt.
    Groetjes, (ook voor haar) van Jan W

    BeantwoordenVerwijderen