donderdag 27 november 2014

De week voor de VGP, de puntjes op de i zetten.

Werken in en aan het water.


Vandaag, 5 dagen voor de proef, hebben we nogmaals het vooran sturen aan de waterkant geoefend. De laatste keer hebben we het bij een luchttemperatuur van 20 graden gedaan. Voor deze keer heeft Monika me in de steek gelaten. Ze vindt dat Foppe het waterwerk beheerst en dat het niet nodig is om nog extra te trainen. Ik weet het niet zo goed. Het zou een struikelblok kunnen worden. Foppe gaat namelijk niet zo graag in koud water en ik heb dat nooit geforceerd.
Eigenlijk stuur ik de honden niet graag bij koud weer in het water. Het vacht droogt niet zo snel en ze zijn steeds in de woning bij koudere temperaturen. Dus niet zo aan extreme kou gewend.


Foppe komt met de eend terug.


Foppe moet dus nu extra oefenen in het water te gaan om wat te halen in het water of op de oever aan de overkant. Het water is al vrij koud maar de hond moet tijdens de proef na het commando binnen een minuut in het water wezen. Het liefst daar, waar ik hem in het water stuur. Het ging vandaag goed. Ik heb expres een stukje diepe beek gekozen waar ik nog nooit was. Foppe heeft namelijk vaak moeite als hij aan een nieuw oever werken moet. Hij drentelt dan wat en gaat de oever afzoeken naar een makkelijke instap.



Nog een keer herhalen.



Hij zwemt tegen de stroom in.





Ik had de eend achter de boomstam gegooid. Hij vindt ze meteen.



Ik heb hem met opzet een wat moeilijkere uitstap laten nemen.


Dan hebben we ook het langer dragen van een zware dummy en het springen mee over een boomstam herhaald. Ook heb ik hem laten zwoegen om een helling omhoog te komen met de dummy in de vang. Mijn lieve Foppe deed het allemaal heel goed.



Tenslotte nog een apport met de zware dummy over de boomstam.


En tenslotte gingen we nog het volgen bij voet met de lijn en zonder lijn herhalen. Ik kan op de proef de parcour zelf kiezen. Er wordt me een stukje woud toegewezen. Ik moet doorheen lopen/sluipen/slenteren en stilstaan terwijl ik veel bochten om bomen kies. Ook het stilstaan waar de hond zonder commando gaat zitten moet ingebouwd worden. In het kort: de hond moet gewoon volgen zonder te beletten. Hij moet niet steeds op kniehoogte zijn. Het moet zo uitzien alsof je echt door het woud gaat en meer op de omgeving let als op de hond. De hond is je schaduw.
Tevreden met onze samenwerking kan ik alleen maar hopen dat we op die twee dagen ook een goed team zijn

En nogmaals training met Monika...

Gisteren, 4 dagen voor de proef hebben we toch nogmaals met Monika getraind. Het niet correct volgen van Foppe op de sleep liet ons niet met rust. We hebben de sleep met een konijntje over een geoogst maisveld herhaald. Weliswaar was de sleep niet langer dan ca. 150 meter, dus voor Foppe niet lang. Deze keer ging het redelijk.

Dan hebben we het voorstaan nogmaals geoefend. We hebben vrij veel fazanten in een gebied waar we mogen oefenen. Dus daar zijn we met de lange lijn bezig geweest. Omdat Monika de fazanten niets wil laten overkomen, heeft ze besloten dat ze de honden zelf aan de lange lijn wil houden. Ze is gewend aan deze deel van de opleiding en heeft een vooruitziende blik wat er kan gebeuren als de hond ineens wil opspringen en pakken. Ik kan me voorstellen dat je niet steeds goed gaat reageren als je beginner bent. Ben heel blij dat Monika het laat zien hoe ze werkt en mooie bijkomst- ik kan foto's schieten...



Gisteren toch nogmaals getraind. We hebben een sleep met een konijntje op een geoogst maisveld gemaakt. Dan hebben we het voorstaan nogmaals geoefend. We hebben redelijk veel fazanten in een gebied waar we mogen oefenen. Dus daar zijn we met de lange lijn bezig. En dan hebben we nogmaals het houden van de plaats met schieten geoefend. Het voorstaan is moeilijk voor Foppe. Hij wil iedere keer inspringen als het dier opvliegt. De andere twee oefeningen gingen goed.

Monika met Foppe in het veld. Ze vermoedt in de buurt
een fazant en nadert met Foppe aan de lange lijn.

Het voorstaan is moeilijk voor Foppe. Hij wil iedere keer inspringen als het dier opvliegt.

Tenslotte hebben we nogmaals het houden van de plaats met schieten geoefend. Dit was geen probleem, maar omdat we het de laatste keer 10 weken geleden geoefend hebben leek het me goed, het nog eens te herhalen.

OKÉ, en nu RUST voor de hond tot zaterdagochtend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten