zaterdag 22 november 2014

Voorbereiden van het wild en andere benodigheden voor de proef.

Noch meer voorbereidingen.

Vandaag heb ik twee vossen voorbereid voor de proef op zaterdag/zondag.

Ze waren beiden te zwaar. Ik heb mijn werkplek buiten op de zitplaats ingericht waar alles heet afgespoeld kon worden. Mijn planning ging op, toen ik begon waren de vossen half bevroren. Op een reuzen plastikdeksel heb ik ze opengemaakt, geheel leeggehaald en met stro gevuld. Ik heb van Monika de tip gekregen dat het beter half bevroren gedaan moet worden. Ze bloeden dan minder en het ruikt niet zo erg. En eerlijk - ik was blij dat ik het zo heb gedaan. 

Na dit werk heb ik de vossen gewogen. Ik moest toch nog de mooie kopjes afsnijden! Ze waren beiden ruim boven de 4 kg. Het vlees en vacht bij de nek ging goed los. Met de tuinschaar heb ik dan de wervels doorgeknipt. Toen ik aan het hechten was heb ik gemerkt dat het mannetjesvos veel dikkere huid had en het hechten veel moeizamer ging. 

Wat het meest tijd kostte was het drogen met de droger. Nu heb ik een vrouwtjesvos van 4,250 kg en een mannetjesvos van 3,650 kg ter beschikking. Foppe moet daarmee 300 m lopen (vossensleep) en in een ander onderdeel moet hij over een diepe greppel springen. Ik wil het hem zo makkelijk mogelijk maken, daarom kijk ik op het gewicht van de vos. Hij moet minstens 3,5 kg wegen.
Monika heeft vertelt dat ze steeds een oud onderhemd, dat ze enkele dagen heeft gedragen om de vos deed. Ze legde hem zo in de vriezer. Het onderhemd kwam pas weg voordat de vos uit de auto voor betreffend onderdeel van de proef. Het idee is dat de vos ook een beetje naar baas ruikt en dat de hond dan betrouwbaarder opgenomen wordt en gebracht wordt. Mijn vossen liggen nu ook met een oud onderhemd van mij in de vriezer...

De eenden heb ik ontdooid om te kijken of ze ook echt mooi zijn en niet al gebruikt zijn, dit zie je in bevroren toestand niet. Dan heb ik ze in krantenpapier ingewikkeld en nogmaals in de vriezer gedaan. Ik ga ze op stro leggen om te ontdooien. Het is een kunst om de eenden, konijntjes en de vossen op de goede moment ontdooit te hebben. Ze moeten toch 2 dagen in de auto bewaardt worden. En Foppe zal de meeste tijd ook daar moeten verblijven.





De verschillende riemen, netjes sorteert.
Foto: Evert Onderstal


De uitnodiging is vandaag per post gekomen.
Om 07:00 gaan we verzamelen. Het programma is nog niet vrijgegeven. Ik weet dat we in kleine groepen starten. Hooguit 4 honden en daarvoor zijn 3 keurmeesters en een heel gebied gereserveerd. We zullen de andere groepen niet zien. De volgorde van de proeven staat niet vast. Maar de KO - vakken komen meestal op de eerste dag. Als je hond een dier niet apporteert en afgeeft, lieg je eruit. Je kunt meteen de boel inpakken.
Meenemen moet ik: stamboom, inentingsboekje, geldige jagdpapieren, hagelgeweer en munitie. Van de dieren die wie gebruiken tijdens de proef moeten we meenemen: 2 konijntjes, 2 vossen, en 3 eenden. Natuurlijk moet ik ook aan de verschillenden riemen en keelriemen denken (zweetriem met keelriem, extra langer riem die ik tijdens het volgen bij voet kan omhangen zodat ik de handen vrij heb. Die is ook zeer handig om te gebruiken bij het aankomen voor de zweetspoor. Ik hoef dan geen tweede keelriem los te maken. Voor het geval dat ik Foppe ergens moet vastbinden neem ik een riem met keelriem en karabiner mee.


De auto op de dag van de proef ....  Foto: Evert Onderstal

Voor Foppe zal ik tijdens de proef wat geven van verschillenden lekkernijen. Ik ga niet voeren van tevoren maar ik heb een heleboel hondenworst en andere lekkere zaken ingekocht. Dit moet natuurlijk dan met beleid gegeven worden... Heb trouwens steeds iets op zak en nog steeds krijgt Foppe als beloning als het werk af is iets lekkers. Desondanks heb ik niet het gevoel dat hij het voor voer werkt. Hij bedelt ook nooit om voer, wel om aandacht.

Nu hoop ik dat ik de volgende dagen ook nog zo rustig blijf en dat ik vooral op de dag van de proef rustig ben. Maar ja, proef en training zijn twee verschillende zaken. En het kan steeds wat gebeuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten