woensdag 1 mei 2013

1e Workingtest te Uffelte

Eerste Workingtest - een dubbele betekenis voor mij en Foppe! De NVSW (Nederlandse Vereniging voor Stabij- en Wetterhounen) houdt een eerste Workingtest en Foppe en ik doen voor het eerst bij een proef mee. 

Op de vooravond heb ik alle voorbereidingen gedaan zodat ik 's ochtends vroeg om 06:00 uur kon wegrijden. Ik heb me voorgenomen dat ik heel relaxed wil rijden en kon het ook zonder problemen volhouden. Mooi op tijd arriveerde ik dan ook op het vlakke, met akkertjes en weilanden bebouwde agrarische gebied. Straatjes, sloten en heggen begrensden de stukken. Ideaal om te werken met de honden. 

Ik  verheugde me op deze dag. Eigenlijk was ik enkel benieuwd hoe we het als team deden tegenover de andere Stabij's en Wetters. Tot mijn verbazing was ik helemaal niet zenuwachtig. Ik vertrouwde op Foppe met het apporteren. Alles wat hij niet goed deed, zou me laten zien, waaraan ik nog zou moeten werken.

Omdat ik al een stukje voor de website van de vereniging heb geschreven ga ik hier niet op details in over de proef. Je kunt het vinden op:  http://www.nvsw.nl/index.php?p=nieuwsoverzicht zie Verslag Working Test 21 april.

Wachten op onze eerste proef.

Tussendoor hebben we bij een mooi lentezonnetje veel tijd gehad om met elkaar in het gesprek te komen. Hier twee Stabij's en in het midden een zwart gekleurde Wetterhounen.


Nog even de proef doorlezen.

Terwijl ik gevraagd werd om Arina tijdens haar werk te fotograferen heeft Foppe moeten wachten bij een voor hem vreemde persoon. Dit ging zonder probleem. Al heeft hij me wel in de gaten gehouden....


Foppe is vrij relaxed.

De moeder van Foppe deed ook mee. Imre is natuurlijk in de hogere klas gestart. Ze heeft immers al een B-diploma. Ze is nog nat van het apporteren uit de sloot. Dit was even een tussendoortje van Brigitte en Imre. De honden moesten vandaag niet echt in de sloot, ze moesten alleen van de slootkant apporteren.


Bijke Imre van 't Buske

Brigitte van Elsman, de fokster van Foppe, heeft een mooie website: http://www.vantbuske.com/ Je kunt daar van alles over het ras, haar honden en over het houden van honden lezen.


Brigitte en Elly, ze trainen af en toe samen.


's Middags, Foppe is blijkbaar vermoeid en toont weinig enthousiasme. Het duurde hem allemaal te lang totdat hij succes had.


De helpster haalt ons op, de rechter wacht op ons.



Foppe was aan het zoeken maar
 hij kwam terug zonder apport.

Tot mijn verbazing was ik niet de enige met een Duits kenteken op de auto. Er waren nog twee leden uit Duitsland arriveert en natuurlijk wilde ik hen leren kennen. Ze hebben beiden een jonge Stabij. Jammer, dat we erg ver van elkaar wonen!



Kennis maken met twee toeschouwers uit Duitsland.

Wachten....

Wachten op de resultaten. De spanning liep op. Anjolien had mooie certificaten in de hand en Brigitte had van haar dierenzaak voor iedereen een verrassing in een tasje gepakt. De eerste van de beginners en de eerste van de gevorderden kregen nog een mooie canvas-dummy erbij! Helaas, voor Foppe en mij alleen de verrassing. Maar ik was tevreden met het resultaat. Als de jongste van alle honden heeft hij toch 60 punten gehaald. Nog lang niet de slechtste.



Foppe kijkt uit de bench, hij wil
ook weten wat er gaat gebeuren.

En dan was alles over. Foppe en ik gingen nog iets wandelen. Foppe mocht weer zonder riem, de andere Stabij's waren al weg.
Met lege blaas en gevulde maag begonnen we aan de 2 1/2 uur lange rit naar huis.


Foppe bekijkt de paarden achter de heg.

Het was een prachtige dag. Ik ben heel blij, dat ik de lange rit op me heb genomen. Ik verheug me al op de volgende trainingsdag in Tuindersdorf te Rijen.

1 opmerking:

  1. Je moet wel van het spelletje houden Barbara: twee en een half uur rijden!!
    Maar ja, je hebt een hond die het ook leuk vindt en samen komen jullie een heel eind, letterlijk en figuurlijk.
    Weer een mooi verslag van een toch geslaagde dag! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen